Factorii care duc la problemele dentare

Cea mai simplă și cea mai ieftină abordare în tratamentele stomatologie o reprezintă profilaxia dentară. Aici facem referire la un set de abordări care au drept principal scop prevenirea apariției cariilor dentare și a bolii parodontale. În același timp profilaxia are rolul de a preveni și de a stopa evoluția unor afecțiuni stomatologice care deja sunt apărute la pacient în vederea prevenirii apariției complicațiilor dentare.

Cauzele care pot duce la apariția cariilor dentare și a bolii parodontale sunt sub formă a trei categorii. În primul rând avem factorul infecțios, acesta fiind cel mai important factor. Factorul infecțios se prezintă sub formă microbilor și a bacteriilor din placa bacteriană. Aceștia duc la îmbolnăviri dentare și la apariția bolii parodontale.

O a două categorie este cea a factorilor alimentari. Bacteriile care se regăsesc în cavitatea bucală contribuie la transformarea zaharurilor în acizi prin intermediul unui proces denumit fermentație acidă. Acești acizi rezultați vor duce la distrugerea treptată a smalțului și a dentinei, ajungându-se în cele din urmă la apariția cariilor dentare.

Iar a treia categorie o reprezintă condițiile ereditare sau ale organismului, mai exact calitatea smalțului și a dentinei sau calitatea țesuturilor dento-parodontale. Smalțul și dentină care sunt dure previn apariția imediată a cariilor, tot la fel cum un țesut dento-parodontal sănătos previne apariția bolii parodontale.

Metodele de profilaxie dentară

Atunci când discutăm despre profilaxia dentară avem în vedere mai multe metode care acționează fie asupra unui factor, fie asupra tuturor categoriilor de factori care pot pune în pericol sănătatea dentară.

Prima metodă profilactică este igiena orală. În urmă fiecărei mese se acumulează placă bacteriană la nivelul dinților. Fără a îndepărta placa dentară respectivă, această se va transformă în tartru dentar. În cazul alimentelor bogate în carbohidrați care sunt lăsate mult timp în contact cu dintîi, cantitatea de placă bacteriană se va înmulți. Igienă orală are drept scop principal îndepărtarea plăcii bacteriene de pe suprafață dinților pentru a nu se depune în timp. În acest sens periajul de minim 2 ori pe zi, folosirea apei de gură și a aței dentare sunt printre abordările necesare.

O a două metodă profilactică este controlul periodic regulat. Sănătatea orală se bazează foarte mult pe astfel de controale regulate prin faptul că aceste vizite la medicul stomatolog pot preveni avansarea anumitor afecțiuni dentare. Multe dintre acestea pot evolua fără dureri, iar pentru pacient când deja vorbim de durere afecțiunea poate să fie foarte avansată. Controlul periodic poate preveni apariția cariilor sau poate rezolva în fazele incipiente anumite probleme la nivelul danturii sau al gingiei. Pentru controlul periodic este recomandată efectuarea a cel puțin 2 vizite pe an la medicul stomatolog.

Detartrajul și periajul profesional sunt alte două abordări în profilaxia dentară. Detartrajul presupune îndepărtarea tartrului și a plăcii bacteriene prin intermediul unor instrumente profesionale, în vreme ce periajul profesional ajută la îndepărtarea plăcii dentare rămase în urmă detartrajului și a eventualelor pete sau colorații de pe suprafața dinților. Sigilarea șanțurilor și a fosetelor este o metodă pentru a preîntâmpina stagnarea microbilor sau a plăcii dentare la nivelul șanțurilor și a fosetelor pentru molari și premolari. Toate aceste metode de profilaxie dentară pot fi efectuate în Cabinetul stomatologic Dr. Diana Pop.